کارگاه کانوین (Cynefin)

چارچوب کانوین یا  Cynefin یک چارچوب مفهومی است که به رهبران و تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند طبیعت موقعیت‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند را درک کرده و در نتیجه متناسب با آن موقعیت عمل کنند.

این چارچوب شامل پنج حوزه است: شفاف، بغرنج، پیچیده، آشوبناک و بی‌نظم. هر حوزه نشان‌دهنده یک سطح متفاوت از عدم قطعیت و پیچیدگی است و نیاز به روش متفاوتی برای درک و حل مسئله دارد.

همچنین درک معنا در چارچوب کانوین حایز اهمیت است. درک معنا فرآیند درک طبیعت موقعیت یا مشکلی است که تصمیم گیرندگان با آن روبرو بوده و لازم است اقدامات مناسب بر اساس حوزه‌ای که در آن هستند را انتخاب کنند.

ما در گیتی نو دو کارگاه کانوین برگزار کردیم که در آن به موضوع ترافیک شهری پرداختیم. تیم های حاضر به گمانه زنی و هم اندیشی برای درک معنا و حس خود درباره مساله پرداخته و سپس آنها را بر اساس حوزه های ذکر شده دسته بندی نمودند تا برای هر یک تصمیم گیری یا استراتژی مناسب در نظر گرفته شود.

امتیاز دهی:
5/5

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سایر نوشته ها

گزارش تحول دیجیتال

تحول دیجیتال دسترسی به شبکه متصل به جهان، اطلاعات بلادرنگ، بازارها و همچنین شبکه‌های اجتماعی که تأثیرات طولانی مدتی بر کیفیت زندگی انسان‌ها دارند، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان

بیشتر بخوانید ...

گزارش امنیت غذایی

گرمایش زمین، رشد جمعیت و ظهور تکنولوژی‌های جدید کشاورزی تنها بخش کوچکی از عواملی هستند که هر روز بر امنیت غذایی ساکنان این سیاره تاثیر می‌گذارند. بحران‌های جهانی از یک

بیشتر بخوانید ...